Monday 5 August 2013

Tarikan TH Hotel Kedah

BEBERAPA kali Nana melewati jalan di hadapan Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim di Alor Setar, beberapa kali juga Nana pastinya terpandang akan bangunan yang baru siap dibina berhampiran sawah-sawah padi.


Akhirnya Nana tahu, bangunan itu adalah sebuah hotel baharu milik anak syarikat Lembaga Tabung Haji (TH) yang dinamakan sebagai TH Hotel & Convention Centre Alor Setar (TH Hotel Alor Setar).

Menariknya, hotel itu merupakan satu-satunya hotel di bandaraya Alor Setar yang berhampiran lapangan terbang, pemandangannya pula saujana mata memandang dengan panorama sawah-sawah padi yang luas terbentang.

Rasa teringin Nana untuk melihat
dengan lebih dekat kesempurnaan yang ditawarkan TH Hotel Alor Setar, apatah lagi promosi 'Ramadan Bufet' hotel itu menawarkan hidangan istimewa BBQ Kibas dan Nasi Mandi.

Akhirnya hasrat tercapai jua bila Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir melakukan lawatan tidak rasmi ke hotel itu dan Nana turut ikut serta.
Masuk sahaja ke lobi hotel, hati berkata memang best, apatah lagi kakitangan hotel itu memang friendly sekali.

Lawatan Mukhriz dan isteri itu turut disertai oleh ibunya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan juga ahli exco Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Tajuddin Abdullah.

Dalam lawatan itu Mukhriz diiringi dan ditaklimatkan oleh tiga bos hotel itu Pengurus Besar Mustafa Kamal,
Pengarah Jualan Junaidah Jaafar dan Pengurus Pejabat Utama, Jamal Sham.

Menurut Mustafa, TH Hotel Alor Setar dilihat mempunyai potensi untuk menjalinkan kerajasama dengan kerajaan negeri untuk promosi pelancongan kesihatan di negeri kedah.

Katanya, hotel itu mempunyai potensi untuk membangunkan pelancongan kesihatan kerana Kedah mempunyai kemudahan dan infrastruktur yang lengkap untuk menarik mereka yang ingin menjalani rawatan perubatan di negeri ini, sambil berehat.

Beliau berkata, TH Hotel Alor Setar dijangka dapat menyediakan peluang yang lebih baik dan cerah untuk industri hospitaliti ini, berdasarkan lokasi hotel dilingkungi kehijauan pemandangan sawah padi, berhampiran lapangan terbang dan hanya 15 minit perjalanan daripada bandaraya Alor Setar, Kedah.

Komitmen itu turut disuarakan Mustafa kepada Menteri Besar Kedah, dalam program lawatan yang mengambil masa lebih satu jam itu.

"As far i am consernt tadi datuk menteri quit happy dengan kita punya layout dengan kita punya falities dan i am sure dia akan tolong kita untuk promote hotel ni, i also mention to him akan promete health tourism dekat Kedah, sebab now enjoying health tourism in penang, jadi kita nak bawa, jadi kita nak bawa ke Kedah, Kedah pun mempunyai falities yang sama, so that why kita rasa its time, kedah should promote health tourism, that what we want to do, and also want to promete kita punya culture-culture yang dah lama dilupakan oleh orang-orang kedah ni kan," katanya kepada stesyen tv, selepas majlis lawatan itu.


Kata Mustafa, hotel itu dapat menyediakan tetamu dengan keselesaan dan kemudahan, semua bilik tetamu di TH Hotel Alor Setar adalah luas dengan kemudahan yang difikirkan, termasuk kolam renang yang berasingan untuk tetamu lelaki dan wanita untuk menarik pelancong domestik dan segmen keluarga.

2 comments:

  1. alamat dan kontek TH Hotel Alor Setar :

    Lot 3860, Mukim TTiti Gajah,
    Seksyen 2, Bandar Anak Bukit,
    06020 Alor Setar, Kedah.

    Tel: 04-7403666
    Fax: 04-7145666

    ReplyDelete