Tuesday 6 August 2013

Edar Bubur Lambuk Di Tol


MENJELANG Aidilfitri yang jangka diraikan Khamis ini, mereka yang tinggal di perantauan mula pulang ke kampung masing-masing.

Sementara itu, orang ramai dan umat Islam amnya menjadi sibuk dengan pelbagai persiapan terakhir untuk menyambut Aidilfitri.

Lebuhraya dan jalan-jalan utama mulai sesak, Nana juga turut sibuk, tapi sibuk dengan pengedaran bubur lambuk kepada orang ramai yang berpusu-pusu pulang ke kampung di Plaza Tol Alor Setar Utara, di Alor Setar, Kedah.


Yayasan Islam Negeri Kedah (YINK) mengambil inisiatif mengedarkan bubur lambuk kepada pengguna-pengguna lebuhraya utara-selatan sebagai bekalan untuk mereka berbuka puasa dalam perjalanan pulang ke kampung.

Sebanyak 1,000 kotak bubur lambuk diedarkan kepada pengguna lebuhraya di plaza tol itu oleh Exco Agama, Sumber Tenaga dan Pelancongan Negeri Kedah, Mohd Rawi Abdul Hamid bersama kakitangan YINK termasuk Pengurus Besarnya, Datuk Mohamad Che Nai.

Mohd Rawi berkata, sumbangan itu, sekurang-kurangnya dapat mengurangkan beban kepada keluarga yang sibuk untuk persiapan hari raya ataupun mereka dalam perjalanan jauh kerana tiada ruang untuk memasaknya sendiri.

Selain itu, katanya, sumbangan bubur lambuk itu merupakan tradisi bagi YINK dalam menyemarakkan program Ilha Ramadan di seluruh negeri Kedah.
Seliau berkata, selain di plaza tol, sebelum ini YINK turut mengedarkan bubur lambuk di tempat-tempat awam seperti bazar Ramadan dan kompleks Pekan Rabu Alor Setar yang disampaikan sendiri oleh Menteri Besar, Datuk Mukhriz Tun Mahathir.

"Tradisi ini kami dalam yayasan islam memang menjadi agensi utama dalam menggerakkan ilha ramadan bersama dengan yang amat berhormat datuk paduka menteri besar iaitu di seluruh daerah di kedah dan juga dengan ngo-ngo dan program sumbangan bubur lambuk yang akan kita adakan ini adalah tambahan daripada program ilha ramadan yang telah diadakan dan insyaallah kita akan mengadakan lagi lebih banyak program yang berkaitan dengan keagamaan pada masa yang akan datang insyaallah," kata Mohd Rawi.

Bubur lambuk itu siap dan habis diedarkan dalam tempoh tidak sampai satu jam.


Bubur lambuk merupakan hidangan yang popular di seluruh negara terutamanya di musim bulan Ramadan dan YINK telah bertahun-tahun mengedarkan bubur lambuk kepada orang ramai.

1 comment:

  1. tak dapat pun...saya balik ikut tol alor setar, utara juga tadi petang

    ReplyDelete