Friday 16 August 2013

Cardiff City Latih Kedah

PERSATUAN Bola Sepak Kedah (KFA) akan bekerjasama dengan pasukan Liga Perdana Inggeris, Cardiff City FC dalam usaha meningkatkan prestasi pasukan bola sepak negeri dan pengurusannya.

Majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara kedua-dua pihak berlangsung di Hotel TH, Alor Setar, Kedah.

KFA diwakili Setiausaha Kehormat dan Bendahari Kehormat KFA Aminuddin Omar manakala Cardiff City FC diwakili Pengarahnya Datuk Lye Ek Seang.

Majlis tersebut disaksikan Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Mahathir yang juga Presiden KFA serta Pengerusi dan Ketua Eksekutif Berjaya Corporation Berhad Tan Sri Vincent Tan yang juga pemilik Cardiff City FC.

Mukhriz dalam ucapannya berkata kerjasama hasil MoU itu akan dibincangkan dengan segera dan KFA akan mendapat banyak bantuan daripada kelab Liga Perdana Inggeris itu terutama dalam aspek kejurulatihan dan pendekatan terkini dalam bola sepak.

Katanya kedua-dua pihak juga akan berbincang soal pertukaran pemain selain latihan bersama sama ada di Kedah atau di Cardiff City.

Tambah Mukhriz pihaknya akan mengenal pasti tapak yang sesuai untuk pembinaan akademi itu yang mungkin dibina di tanah milik Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) di Sungai Petani, Kedah.

"yang pentingnya dari segi prasarana latihan akan ditambah baik berbanding dengan apa yang sedia ada pada waktu ini dengan suntikan tenaga mahir jurulatih yang dapat dikenal pasti oleh pihak Tan Sri Vincent Tan sebagai pemilik pasukan Cardiff City," ujar Mukhriz.

Sementara itu, Tan berkata beliau
berharap rundingan kerjasama untuk pembinaan akademi bola sepak itu diadakan secepat mungkin dan jika tapaknya sesuai ia boleh dibina dalam masa terdekat.

No comments:

Post a Comment