Sunday 21 July 2013

Keindahan Unik Palestin

JIKA sebut Palestin, pasti ramai antara kita yang akan terbayang imej-imej peperangan, pembunuhan, penindasan, penderitaan, runtuhan bangunan, kawasan tandus dan sebahagiannya kering kontang.

Umum menggambarkan sisi buruk dan kucar kacir bumi anbiya itu.

Sekarang, sila buang jauh-jauh bayangan panorama yang tidak tidak elok itu, apa kata kita hayati foto-foto bumi Palestin dari sisi lain dengan keindahannya yang mungkin anda tidak pernah lihat sebelum ini.

Banyak foto menarik yang dapat Nana kesan akan keindahannya, namun cukup sekadar Nana paparkan tiga foto landskap yang terdapat di Bisan, Tabariyya dan Palestin Utara untuk anda bayangkan.

: Bisan

Kota Bisan terletak di bahagian utara Palestin iaitu di sebelah tenggara. Pada Zulkaedah tahun 13Hijrah bersamaan 634Masehi kota Bisan berjaya dibuka oleh tentera Islam yang dipimpin oleh panglima Syarhabil bin Hasanah dan Amru bin al-‘As.

Satu peristiwa penting yang berlaku di dalam bulan Ramadhan adalah peristiwa peperangan Ain Jalut. Peristiwa ini berlaku pada 25 Ramadhan tahun 658 Hijrah di Ain Jalut dan Bisan, Palestin. Medan pertempuran tersebut terletak tidak jauh dari bandar al-Quds.

Ia adalah satu peperangan yang berjaya menebus kembali maruah umat Islam setelah dikalahkan oleh tentera Tatar di dalam peristiwa siri-siri serangan Tatar ke atas bumi Islam. 



: Tabariyya


Tabariyya berada di kawasan kitaran mata air  sungai Yordania yang menjadi sebahagian daripada Palestin dalam jalan kecil yang membatasinya dari wilayah timur dan wilayah barat Suriah  dan danau Al- Hola di Laut Tengah.

Bandar untuk wilayah ini ialah Tiberias, yang telah dimuliakan dalam agama Yahudi sejak pertengahan abad ke-2 sebelum Masehi dan sejak abad ke-16 telah dianggap sebagai salah satu Empat Bandar Suci Yahudi, bersama-sama dengan Jerusalem, Hebron dan Safed.

Pada abad ke-2 hingga 10 Masehi, Tiberias merupakan bandar terbesar Yahudi di Galilea dan pusat politik dan agama orang-orang Yahudi di Palestin. Ia telah sejarah telah terkenal dengan mata air panas, dipercayai untuk menyembuhkan kulit dan penyakit lain, untuk beribu-ribu tahun.



: Palestin Utara

Palestin Utaraa meluas dari Nablus untuk atas Galilee sehingga selatan Syria dan utara Jordan.

Paling terkenal di kawasan ini pada lewat abad ke-19 ialah kot terbuka lengan pendek (durra'a) yang diperbuat daripada tenunan tempatan kain kapas nila biru, merah dan warna coklat dengan sulaman yang sangat sedikit.

Kot itu telah dihiasi dengan indah bercorakan tompok merah, kuning dan hijau kain taf atau kain satin dalam bentuk segi empat tepat atau segi tiga. - suntingan daripada Kartikel.com

2 comments:

  1. Menarik sekali..tak sangka bumi palestin macam tu

    ReplyDelete
  2. kita dok ingat kering kontang

    ReplyDelete