Friday 26 July 2013

Berbuka Di Laman Padi

NANA ke Langkawi, sempat juga berbuka puasa di Laman Padi yang terletak di Pantai Cenang. Berbuka puasa di Laman Padi sungguh menyelerakan dengan masakan dan menu makanan berkonsepkan tradisional dan ala-kampung.

Apatah lagi semasa menikmati juadah yang disediakan, Nana bersantai di anjung restoran dengan pemandangan sawah padi diwaktu malam,sungguh mengasyikan. Bunyi cengkerik dan serangga bendang mencetuskan keaslian umpama di perkampungan sawah sebenar.

Menu makanan paling Nana gemari ketika berbuka di Laman Padi ialah sup kambing, kari ayam kampung, ikan pekasam, ikan masin, manakala kuih muih untuk pencuci mulut seperti buah melaka, danggai, pulut udang dan tapai pulut cukup terkesan.

Laman Padi adalah merupakan sebuah produk pelancongan yang berasaskan
eco-pelancongan di mana budaya dan tamadun masyarakat Melayu di dalam aktiviti penanaman padi dikekalkan dan dilestarikann secara hidup. Laman Padi siap di bina dan mula beroperasi pada tahun 1998. 

Berkeluasan 14.28 ekar merangkumi kawasan pertanian seluas 8.60 ekar yang berkonsepkan alam semulajadi perkampungan. Pelbagai aktiviti dikekalkan sebagai satu muzium hidup untuk diwarisi sebagai satu kaedah kepada generasi mendatang. 

Selain Restoran Padi yang turut menyediakan masakan moden dan ala-barat, pengunjung yang ke Laman Padi boleh mendapat info-info menarik di Galeri Padi yang mana pengunjung berkesempatan menikmati pemandangan sawah padi atas bangunan yang ditanam secara bertingkat.

Manakala di Laman Variasi, pengunjung boleh juga menyelami lagi kehidupan petani dan menghayati kehijauan sawah dengan mengharungi lumpur serta menyertai aktiviti-aktiviti persawahan sebagaimana dilakukan oleh petani dalam kehidupan harian mereka sebagai pesawah.


Laman Padi, Pantai Chenang,
Mukim Kedawang 07000,
Langkawi Kedah Darul Aman.

Tel:604-9554312
Fax:604-9551819
Email: lamanpadi@hotmail.com

1 comment:

  1. sungguh lazat dan menyelerakan.jom,jom,jom.......

    ReplyDelete