Monday 9 February 2015

Regatta International Langkawi

Oleh : NANA HUSSIN  regatta                                                      

LANGKAWI, KEDAH: Hasrat negara bagi melahirkan lebih ramai atlet sukan perahu layar kini boleh dibanggakan, apabila kejohanan regatta ataupun perahu layar bertaraf antarabangsa seringkali diadakan di Malayisa.

Buktinya, Kejohanan Diraja Perahu Layar Antarabangsa Langkawi (RLIR 2015) sejak 2003 mampu mencungkil bakat dan mengenegahkan pelayar-pelayar negara yang berpotensi dan pada 2015 ini separuh daripada peserta kejohanan itu adalah dari Malaysia.

Seramai 350 peserta dari Malaysia dan 15 buah negara dengan langkah bergaya mereka bertarung dalam RLIR 2015 di Kelab Perahu Layar DiRaja Langkawi, di Langkawi, Kedah.

Kejohanan edisi ke-13 itu, menampilkan 40 pasukan dari dalam dan luar negara dengan pelayar-pelayar berbakat dan ternama.

Selain Malaysia yang menampilkan 12 buah pasukan, pasukan dari Great Britain, Australia, Rusia, Austria, Denmark, Italy, New Zealand, China, Hong Kong, Jepun, Thailand dan Singapura turut serta dengan masing-masing diwakili lebih daripada satu pasukan.

Pengarah Kejohanan, Wicky Sundram berkata, lebih ramai muka baharu bersaing dalam kejohanan kali ini dan yang membanggakan malaysia kini mampu menghantar lebih banyak pasukan dan ini bermakna objektif kejohanan untuk mencungkil bakat pelayar-pelayar negara telah membuahkan hasil. – http://nanatv.tripod.com

 

No comments:

Post a Comment