Monday 28 October 2013

Ulama Selar Abby Abadi

Ulama Muda UMNO, Dr Fathul Bari Mat Jahya menyelar artis Abby Abadi yang keterlaluan menuduh UMNO mengabaikan golongan artis yang berhijrah dan menutup peluang terhadap kerjaya seni mereka.

Katanya, golongan artis yang berhijrah diminta berfikir secara rasional dan jangan keterlaluan menuduh UMNO tidak menyokong penghijrahan mereka selain mendakwa UMNO bertanggungjawab menjadikan golongan selebriti di Malaysia mengabaikan tanggungjawab sebagai umat Islam.

Dr Fathul Bari menganggap tindakan artis, Abby Abadi yang menyertai pas bukanlah satu penghijrahan yang ikhlas kerana beliau lantang menyalahkan UMNO membiarkan gejala maksiat berleluasa dalam industri hiburan tanahair dan menyekat peluang kerjaya seninya.

Abby yang kini menjadi ahli PAS seumur hidup tampil membantu calon PAS menerusi ceramah sempena kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau.

Beliau bertanya, apakah motif penghijrahan Abby Abadi itu untuk mendalami ilmu-ilmu agama yang tercicir dahulu atau mahu memperjuangkan politik?

dia memaksudkan hijrah itu masuk parti politik ialah, yang dia pi masuk parti politik pas, kemudian mengharapkan ruangan, teringin berlakun lagi ka, itu yang kita nak tanya dia teringin belakon lagi ka, kalau tak teringin berlakon tak perlu timbul hal-hal yang sedemikian rupa, sebab sekarang ni bila kita cakap pasal hijrah jagan kaitkan kepentingan politik, bila bercakap pasal hijrah ulas hijrah sepertimana yang disebut oleh Rasulullah saw............... orang yang berhijrah itu orang yang meninggalkan apa yang Allah swt larang daripada perkara tersebut,” katanya.

Dr Fathul yang juga Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia berkata selepas berucap di majlis kempen PRK bersama penduduk Kampung Selengkoh, Sungai Limau, Yan, Kedah, yang berakhir tengah malam tadi (Isnin).

Katanya, ada juga artis yang berhijrah seperti Wahedah dan Akhil Hayy masih mendapat peluang dalam kerjaya seni mereka kerana penghijrahan itu bersandarkan kesedaran sejati tanpa sebarang kepentingan mana-mana pihak.

Dr Fathul Bari berkata, biarlah penghijrahan itu dilakukan dengan penuh keinsafan dan kesyukuran, dan berharap keputusan mereka berhijab itu akan berkekalan dan mampu mengubah diri menjadi muslimah yang sejati.

PRK DUN Sungai Limau menyaksikan saingan satu lawan satu antara calon PAS, Mohd Azam Abdul Samat menentang wakil Barisan Nasional (BN), Dr Ahmad Sohaimi Lazim.

No comments:

Post a Comment