Friday 25 October 2013

Cerita Dato Jamal Abdillah

COBRAeITe EKSPEDISI : AKHIRNYA DATO' JAMAL ABDILLAH. Akhirnya , Raja Pop Malaysia, Jamal Abdillah dianugerah jua gelaran Dato' atas jasa dan sumbangan seninya terhadap negara.

Sebagai rakan yang aku kenali, aku mengambil kesempatan menghulurkan tahniah kepada Jamal Abdillah dengan menghantar sms kepadanya sebaik sahaja berita itu aku terima.

Jamal membalas ringkas sms aku, "tq very much".

Itulah Jamal, tak banyak bicara bila ada kesempatan bermasej dengan aku, dan kami sebenarnya jarang berhubung, cuma aku kadang-kadang ada juga bertanyakan khabar tentang aktiviti konsertnya.

Jamal atau nama sebenarnya Jamal Ubaidillah Ali dikurniai Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk, bersempena ulang tahun keputeraan ke-83 Sultan Pahang.

Beliau yang berusia 54 tahun, antara 643 penerima anugerah darjah kebesaran dan pingat yang dikurnia oleh Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.

Anak sulung daripada tujuh beradik itu mula dikenali ramai setelah muncul sebagai juara dalam pertandingan Bintang RTM 1979.

Akhirnya setelah 35 tahun mengabdikan dirinya sebagai penghibur negara yang tak lapuk dek zaman, Jamal diiktiraf juga sebagai kelompok masyarakat yang berstatus tinggi dengan gelaran Dato'. - Artikel Klik Cobraeite Ekspedisi

No comments:

Post a Comment