Tuesday 3 September 2013

Keajaiban Madu Kelulut


Di manakah, pernahkah anda melihat kelulut?. Pernahkan anda merasa keenakan madu kelulut?. Yang sering kita dengar ialah madu lebah!.

Apa pun kelulut adalah serangga dari spesis lebah, ianya juga dikenali sebagai lebah tukang atau lebah yang tidak mempunyai sengat dengan nama saintifiknya Triggona Spp.

Saiz kelulut kecil iaitu lebih kecil daripada lalat, namun mampu menghasilkan madu sama seperti lebah madu. Madu kelulut dikatakan mempunyai pelbagai khasiat dan lebih tinggi khasiatnya jika dibandingkan dengan madu lebah. 

Ia penting sebagai agen pendebungaan di hutan-hutan dan kebanyakan spesis buah, bunga, sayur dan tanaman lain.

Kelulut yang tidak menyengat sepertimana lebah mudah diuruskan. Dari madu hinggalah propolis mempunyai khasiat antioksida yang tinggi.

Kelulut juga diperlihara bagi mendapatkan madunya. Ianya boleh diambil setiap bulan apabila kotak sarang telah penuh dan madu di dalam kantung kantung kecil yang dibuat kelulut.


Rasanya sedikit masam berbanding madu biasa, tetapi khasiatnya tiga kali ganda dari madu lebah biasa.

Khasiat propolis mengandungi kesemua 16 jenis asid amino, glukosa, vitamin A,B,C,D dan E, bioflavanoid dan pelbagai mineral.

Bioflavanoid sangat baik untuk kelancaran dan baik pulih sistem tubuh manusia dan ternakan manakala madu mengandungi NPK dan mineral yang tinggi.



Khasiat Madu Kelulut :
- Menghilangkan penat dan lelah
- Merawat radang paru-paru dan sakit perut
- Mampu mengatasi sembelit, kanser dan cirit birit
- Boleh meredakankan buasir, kencing manis dan bertindak sebagai antibiotik
- Untuk rawatan komplikasi jantung, gaut dan darah tinggi
- Untuk melegakan sakit pinggang dan memulihkan tenaga kembali muda
- Menghaluskan dan melicinkan kulit


Rakan Nana turut mengedarkan Madu Kelulut untuk mereka yang ingin mencuba dan merawat penyakit sila hubungi Fadil atau Maskina di talian 017-4672170 dan 012-5947631.

2 comments: