Saturday 20 July 2013

Para-Sailing NAAM Selamat

TANGGAPAN orang ramai tentang tahap keselamatan terhadap aktiviti sukan luncur udara di laut para-sailing, memang agak meragukan.

Dakwaan terbabit ditambah lagi ekoran kejadian seorang pelancong daripada negara Arab maut selepas terjatuh ketika cuba meluncur di udara ketika menaiki para-sailing yang ditarik menerusi sebuah bot di Pantai Cenang, Langkawi, Kedah tidak lama dulu.

Nana bersama jurukamera turut berkesempatan merasai pengalaman menaiki para-sailing, walaupun gementar pada mulanya tetapi pemandangan saujana mata memandang dari atas udara dengan panorama sekitar Langkawi dan pulau-pulau kecil amat melegakan minda.

Itupun keberanian Nana ingin mencuba para-sailing teretus, setelah tanggapan itu disangkal oleh Naib Presiden NAAM Langkawi, R.Gobalan, yang menyediakan perkhidmatan parasailing ini.


Pada mulanya, agak gayat juga Nana apabila pelayaran bermula dengan ditarik oleh sebuah bot dan parachut semakin meninggi diudara. Hati berkata ketika itu, jika boleh biarlah pelayaran itu berakhir dengan segera. Namun semakin lama berlayar, kepuasan semakin terasa dan ingin kembali mencubanya lagi.

Hakikat sebenar para-sailing mudah dikendalikan oleh orang ramai dengan pemantauan krew pengendali, disamping tidak mengambil mudah aspek-aspek keselamatan.

Kata Gobalan, NAAM Langkawi, yang mengendali parasailing di Tanjung Rhu, Langkawi telah mengambil langkah proaktif dengan memperkemaskan kelengkapan dan ciri-ciri keselamatan baik dari kru parasaling dan bot yang digunakan.

Katanya, bagi mengurangkan risiko, NAAM hanya mengendalikan aktiviti para-sailing pada waktu siang dan di kawasan yang tidak sibuk dan jauh daripada tumpuan ramai.

Untuk itu NAAM menyediakan 20 orang krew terlatih dalam parasailing dan menggunakan bot canggih dengan kelengkapan elektronik,  mencecah kos ratusan ribu ringgit semata-mata untuk memberi perkhidmatan terbaik dan selamat kepada pelanggannya.


Bagi mengelakkan kemalangan hanya satu para-sailing sahaja yang dibenarkan meluncur pada satu-satu masa dan pelanggan terpaksa menunggu giliran masing-masing.

Gobalan berkata, sebelum peluncuran bermula, krew para-sailing akan mengenakan jaket keselamatan dan kelengkapan untuk dipakai bersama payung terjun dan ianya perlu dipakai dengan kemas dan sempurna untuk menjamin keselamatan.

Katanya, sambil mengemaskan kelengkapan untuk para-sailing, krew akan memberi taklimat bagaimana dan cara-cara dari mula hendak terbang hinggalah waktu mendarat.



No comments:

Post a Comment